Knäckebröd en pretparken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu Knäckebröd en pretparken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu

Knäckebröd en pretparken

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

16 Augustus 2008 | Zweden, Stockholm

Stockholm bevalt ons zo goed dat we besloten hebben om er een hele week te blijven. Ondertussen hebben we CouchSurfonderdak gevonden bij een heel aardig meisje, Jenny, die in een Afrikaans ingericht appartementje in het midden van Stockholm woont.
Vandaag hebben we met de boot door Stockholm gevaren. We moesten uitstappen bij tivoli. Tivoli is een pretpark midden in de stad. Misschien hebben alle Scandinavische steden hebben dit, want Kopenhagen had er ook al een. Jenny vond het in ieder geval heel raar toen wij ons er over verbaasden.
Onze campingkookkunsten zijn er erg op vooruit gegaan de afgelopen paar dagen. Helaas waren we ook op het armzalige idee gekomen om pannenkoeken te bakken. We hebben ondervonden dat je van 1 kilo meel 60 pannenkoeken kunt bakken en het 4 uur duurt, waarna je kunt ontbijten, lunchen en avondeten met pannenkoeken.
Ook zijn we in het Nordiska Museet geweest. Daar was een hele tentoonstelling over de Lappen, een nomadenvolk dat in het noorden van Scandinavie woont en lange tijd heel erg geminacht is. Nu hebben ze een eigen vlag en parlement en het recht om rendieren te houden en ze overal te laten grazen. Het gaat best goed dus nu met de Samen hier.
Zweden zijn heel aardige mensen, maar ze hebben wel een aantal rare eigenschappen. Zo eten ze echt allemaal knäckebröd, hebben ze geen stopjes voor de gootsteen bij het afwassen (een gat in de markt hadden we bedacht) en is alles absurd goed verzorgd.
Over een paar dagen gaan we alweer naar huis, en dan begint de hele malle molen weer. Van 22 t/m 24 ben ik aan het werk op het LiteSide Festival (www.liteside.nl) op de Westergasfabriek, dus als je zin hebt om langs te komen scharrel ik daar wel ergens rond.

• 16 Augustus 2008 - 18:36

Rinke:

ik moet een beetje huilen... 1 kilo meel opbakken?

• 16 Augustus 2008 - 20:42

Laurentia:

Vandaag kreeg Luc op z'n mobiel een sms met het bericht dat je weer veilig thuis was, datum van verzending: 2 februari 2006 .
    Zo te lezen nog steeds lekker genieten dus. Hoe laat kom je dinsdag weer thuis?

Liefs, Laurentia

• 16 Augustus 2008 - 20:57

Luc:

Leuk hoor, pannenkoeken bakken. Waarom houden jullie het toch niet bij knäckebrød? In Rome, do as the Romans do. Ik scharrel volgende week ook rond op de WGF dus wie weet zie ik je nog!

Liefs