Åland en Zweden - Reisverslag uit Vaxholm, Zweden van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu Åland en Zweden - Reisverslag uit Vaxholm, Zweden van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu

Åland en Zweden

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

14 Augustus 2008 | Zweden, Vaxholm

Vanuit Kopenhagen zijn we naar Finland vertrokken. Om precies te zijn, naar de Ålandeilanden, die weliswaar bij Finland horen, maar toch een zekere mate van onafhankelijkheid proberen te hebben. Verwoed prijkt op alle huizen hun eigen vlag, ze hebben hun eigen postzegels, eigen nummerbord, eigen domeindinges (.ax) en praten geen Fins maar Zweeds. Het is echt een supermooi eiland, met zonnig weer (jeeee), grote meren en geen muggen (jeeee). Thomas is een vlaggencollectie begonnen dus behalve met de vlag van Denemarken kunnen we nu ook zwaaien met de vlag van Åland.
Gewend aan versleten, afgelegen campings koken we elke avond op ons eigen campinggasje, tot we de laatste ochtend er achter komen dat er een volledig uitgeruste keuken inclusief, koelkast, magnetron en fornuis beschikbaar is voor alle campinggasten... Typisch scandinavisch.
Na Åland zijn we richting Stockholm vertrokken. In de buurt wildgekampeerd, want dat mag nog in Zweden, en afgezien van de wespen die ons de hele tijd aanvielen was het best oke.
Stockholm is echt een hele vette stad. Net als in Amsterdam is er heel veel water, niet vanwege de grachten, maar doordat Stockholm bestaat uit duizend verschillende eilandjes. We hebben een kaart gekocht waarmee je 3 dagen lang onbeperkt openbaar vervoer kan gebruiken dus we crossen heel Stockholm door, langs parken, het parlementsgebouw, musea, kades langs het water, theater- en muziekfestivals en langs heel veel blonde Zweden.
We zitten nu in de bibliotheek in Vaxholm, omringd door Zweedse boeken vol å's ö's en ä's en daar worden we erg gelukkig van.
Foto's plaatsen lukt nu even niet, maar die volgen later!

• 14 Augustus 2008 - 09:59

Luc En Laurentia:

Klinkt smørre. Nog naar Drottningsholm geweest? Blijf geløkkig, veel plezier en tøt vølgende wøk