Laatste en eerste keren - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu Laatste en eerste keren - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu

Laatste en eerste keren

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

26 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam


Afgelopen week is een week van de laatste keren (voor voorlopig). De laatste keer nog even naar de Dappermarkt. De laatste keer mijn fiets pakken om van hot naar her te gaan. De laatste keer mijn ouders zien en afscheid nemen in Barcelona. De laatste keer tot diep in de nacht uitgaan in Amsterdam. De laatste keer in mijn eigen vertrouwde bedje slapen. De laatste keer ’s nachts bibberen van de kou als je wordt overvallen door een plotselinge koude regenbui. De laatste keer afscheid nemen van mijn vrienden. De laatste doos met verhuisspullen naar de kelder brengen. De laatste verdwaalde sok nog in mijn tas stoppen.

Ik voel me afwisselend enorm groot en zelfstandig (Wauw Charlotte, je bent nu helemaal zelfstandig en in je eentje alles aan het regelen, naar Singapore aan het bellen, tienduizend formulieren aan het invullen en je koffer aan het pakken) en een heel klein bang meisje (Help! Ik moet straks in mijn eentje weer met het vliegtuig en ik ben altijd zo warrig en straks vergeet ik mijn koffer/rugtas/paspoort/geld/bril en gaat alles mis!). Gelukkig overheerst het grote en zelfstandige hoewel mijn buik af en toe over de kop slaat van de zenuwen. Maar dat zijn ook wel weer zenuwen die waanzinnig veel zin hebben in avontuur.

Ik ga naar een periode van eerste keren. Zojuist heb ik mijn eerste telefoongesprek met een Singaporees gevoerd en ze praten inderdaad een heel grappige Aziatische vorm van Engels: Singlish. Ik ga voor de eerste keer voor een vol half jaar naar het buitenland. Ik ga voor de eerste keer in het buitenland studeren aan de universiteit. Ik ga voor het eerst op de campus wonen. Ik ga voor het eerst in een Aziatisch studentenhuis wonen. Ik ga voor het eerst écht keihard moeten omdat het niveau best wel hoog ligt (Singapore is de 11de beste universiteit van de wereld op het gebied van bètavakken).

In Singapore voelt iedereen zich snel thuis omdat het een half om half mix is van Oosters en Westers. Het is een maatschappij die ontzettend modern is, snel vooruitgaat, flexibel en snel handelt. Aan de andere kant brengen alle Chinezen, Indiërs, Maleisiërs die daar wonen enorm veel oude gebruiken en tradities met zich mee die enthousiast in stand worden gehouden. De regering in Singapore (dat is trouwens ook nog een verhaal apart, een soort extreem verzorgende dictatuur) stimuleert het multiculturele en juicht het vooral toe dat mensen hun eigen gebruiken, taal en tradities vasthouden. Niet zonder een economische reden, want doordat Engels de voertaal is, maar iedereen ook Chinees, Maleis of Indisch spreekt is Singapore een prachtige brug tussen Oost en West op een strategische plek.

Ik heb vooral waanzinnig veel zin in alles en voel me ook echt klaar om te gaan. Om opgenomen te worden in het Aziatische studentenleven, waar de ‘hall’s’ op de campus ieder een eigen lied hebben, en competities hebben op het gebied van sport en cultuur tegen andere ‘hall’s’. Om ’s ochtends wakker te worden en te zwemmen in het openluchtzwembad wat 50 meter van mijn kamer ligt. Om hard te studeren om het tempo en niveau bij te kunnen benen. Om ongelofelijk lekker te gaan eten en allerlei nieuwe dingen te proeven. Om vrienden te maken, te feesten, te leren, te lachen, te huilen, door toppen en dalen te gaan en vooral heel veel te leren van het leven.

Voor de liefhebbers, de ‘anthem’ van het de Temasek Hall waar ik ga wonen (belooft veel):
We are the Temasek Family,
Together we’re making history
Together we’re reaching for the sky
No river too deep nor mountain high
Stand tall for Temasek Hall, full of the spirit that binds us all
As one big family, there’s no other place that we’d rather be
We raise our voices high in song, Temasek is where we all belong
Proud of this hall we call our own,
Some call it a hostel, We call it home.

De vakken die ik ga volgen:
Electricity & Magnetism II
Mathematical Methods in Physics II
Quantum Mechanics III
Relativity
Life as a Complex System of South Asia: People, Culture, Development

  • 26 Juli 2010 - 09:45

    Johanna:

    Wauw, ben best wel jaloers op dat zwembad! En verder klinkt het ook allemaal veelbelovend :)

    Voor mij is het nu trouwens ook een tijd van laatste keren in Keulen...

  • 26 Juli 2010 - 11:23

    Yara:

    Charlotte!
    Klinkt geweldig! Heel veel plezier en succes de komende tijd!!
    Ben net terug uit Singapore, bizarre stad, maar super leuk!

    Geniet ervan!
    X Yara

  • 26 Juli 2010 - 21:18

    Han:

    Hey Charles,
    jij verlaat dan ook eindelijk het Europese continent voor een mooi avontuur. Ik ga je blogs zeker volgen. Je schrijft nog steeds van die ellenlange verhalen:), voor PiLL had je zo'n 60 blz? Blijf je alle tijd in SP of ga je ook nog wat rond reizen in de buurt? Als je kan moet je zeker Vietnam opzoeken, echt super mooi land en geweldig voedsel en in Hoi An kan je voor een spotprijs kleren op maat laten maken. Maar ga eerst maar van Singapore genieten! We (ik) zullen (zal) je missen. X

  • 26 Juli 2010 - 21:43

    Laurentia En Luc:

    een zwembad in de achtertuin, wat rot voor je. Gelukkig heb je daar toch geen tijd voor, met quantum mechanica III in het pakket.

    Goeie reis alvast en heel veel liefs uit Barcelona!

  • 27 Juli 2010 - 10:34

    Nikki:

    Charllieee!!!
    Vetttttt dude!
    Have fun!
    En dan moeten we maar weer een spelletjesavond houden als je weer terug bent;)

  • 01 Augustus 2010 - 16:43

    Barbara:

    Ha Charlotte,

    hoe voelt dat nou als 21 jarige?? Heb je sowieso wel tijd om iets te voelen of word je geleefd?

    Ik heb afgelopen vrijdag aan je gedacht en wens je een heel gelukkig levensjaar. is alvast goed begonnen.

    Liefs, Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 44397

Voorgaande reizen:

27 Juli 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Singapore

30 November -0001 - 30 November -0001

Avonturen in Amsterdam

28 Januari 2011 - 30 November -0001

Adventures in Amsterdam

30 November -0001 - 30 November -0001

Asia 2012

Landen bezocht: