37. 38. 39. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu 37. 38. 39. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Charlotte Leeuwen - WaarBenJij.nu

37. 38. 39.

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

01 Oktober 2010 | Singapore, Singapore

53. 52. 51 kilo.
37. 38. 39 graden koorts.

Wat gebeurt er?
Waar ben ik?
Wie ben ik?

Waarom is het zo warm?
Nee wacht, waarom is het ineens zo koud in mijn kamer?
Straaltjes koud zweet lopen over mijn rug en in mijn knieholtes.

Ik kijk in de spiegel en in plaats van mijn bruine huid en blauw ogen zie ik nu een grauwe Charlotte met doffe ogen.

Het valt niet meer te ontkennen. Ik ben ziek. En niet zo’n beetje ook.

Hoewel ik het afgelopen dagen heb geprobeerd te ontkennen: “Charlotte, je bent gewoon een aansteller, kom op gewoon doorgaan!” werden de tekenen steeds duidelijker: “Waarom voelt het beklimmen van deze trap aan als een zware bergtocht door de Himalaya?” en “Waarom smaakt al het eten ineens naar niks?”.

Ik sleep mezelf naar huis en ben boos op mezelf. Waarom moet ik nu ziek worden? Ik heb zoveel te doen! Ik heb het zo druk! En ik ben ver van huis, zonder een papa en mama en vrienden die zachtjes over mijn hoofd aaien en zeggen dat het allemaal wel goed komt en dat ik rustig moet ademhalen. En ik heb gelijk: na 3 uur kniezend in bed te hebben gelegen van pure uitputting en ziekte is er nog niemand over mijn hoofd komen aaien en komen zeggen dat het allemaal goed komt.

Maar hoewel mijn hoofd vol lijkt te zitten met pluizige watten kan ik gelukkig na een tijdje wel bedenken dat als niemand weet dat ik ziek ben, ook niemand voor mij zal zorgen.

Oke.
Overboord met mijn trots.
Overboord met mijn ´ik kan het allemaal best alleen af´
Overboord met mijn ´ik ben helemaal zelfstandig en heb niemand nodig´.

Ik sleep mezelf uit bed en klop zachtjes op de deur van mijn buurmeisje. Ze doet open met haar eeuwig stralende glimlach en haar vrolijk gekleurde hoofddoek. “Eh Hanisah…” begin ik een beetje aarzelend en voel me een beetje opgelaten “eh I feel ill so can I knock on your door if it is getting too bad tonight?”. Haar lachende ogen veranderen in een bezorgde blik en ze verzekert me dat ik haar elk moment van de nacht wakker mag maken, zelfs wakker MOET maken als ik me niet goed voel en ze dwingt me om de volgende dag naar de dokter te gaan. Ze brengt me alles wat ik nodig heb en voel me een stukje minder alleen.

’s Nachts slaap ik als een blok, maar als ik wakker wordt voeler ik me zieker dan ziek en mijn koorts is erger geworden. Na een uur dialogen in mijn hoofd te hebben gevoerd: “He Charlotte, nu moet je opstaan, naar de dokter gaan, want hoe eerder je gaat, hoe minder lang je hoeft te wachten.” “Nee maar wacht, ik voel me zo belabberd, ik blijf nog even liggen…”. sleep ik mezelf naar het University Health Care Center.

Registration counter 25.
Wachten op een harde plastic stoel. Thermometer. 38.5 graden koorts.
Mondkapje. Wachten op een harde plastic stoel.
Wachten.
Wachten. Ik val in slaap.
Ping. Nummer 014 naar kamer 5. Ah dat ben ik!
Kamer 5, kamer 5. Waar is kamer 5? Ik loop verdwaasd rond en vind uiteindelijk kamer 5.

Charlotte met mondkapje en dokter met mondkapje praten met elkaar.
“Allergiën?
-Nee, niet dat ik weet.
Gereisd afgelopen dagen?
- Naar Thailand.
Koorts?
- Ja. En ook hoofdpijn en het voelt alsof mijn buik vol is met bakstenen.”
Lang uitgestrekt op onderzoekstafel. Geklop op mijn buik. Stethoscoop op mijn hart, buik en rug.

Terug naar wachtkamer met twee formulieren: onderzoek naar Malaria en virale infectie. Malaria? Ik schrik: ik wil geen malaria!
Wachten. Wachten.
Ping. Nummer 014. Kamer 12.
Ah kamer 12! Ik weet waar dat is.
Formulieren in bakje voor kamer 12. Wachten op bankje voor kamer 12.
Wachten.

Zachte stoel. Arm voor mij uitgestrekt op kussen. Zusters met lange naalden en ijzeren bakjes lopen om mij heen. Klittenband om mijn bovenarm. Ik moet een vuist maken. Prik, naald in mijn lichaam. Ik kijk maar niet hoe de naald het bloed uit mijn arm zuigt, maar val ondanks dat toch flauw. Zachte Indiase armen tillen me naar een bed en vragen zachtjes of het al beter gaat.
Warm zoet water uit een plastic bekertje.

Kamer 16. Bloedonderzoek. Twee onderzoekers nemen mijn buisje met bloed mee en vertellen me dat ik een half uur moet wachten. Zachte bank. Ik val in slaap.

Uitslag onderzoek. Geen malaria. Wel virale infectie. Terug naar kamer 5, dokter schrijft medicijnen voor. Counter 23 medicijnen ophalen. Counter 24 betalen. Terug naar huis. Vieze medicijnen maken de ziekige smaak in mijn mond nog erger.

Ik lig weer op mijn bed en huil zachtjes want ik voel me zo alleen zo ver weg van huis. Maar dan ontdek ik dat ik niet alleen ben. Lieve briefje op mijn deur. Vrienden die mij missen en vragen waar ik ben. Vrienden uit de stad die een uur onderweg zijn om mij eten te brengen (Chinese pap van rijst en zeewier, waarvan ik niet zeker ben of ik het eigenlijk wel lekker vind maar ik heb het braaf opgegeten). Ziekenbezoek van Soo. Even skypen met ouders. Hanisah die regelmatig op mijn deur klopt om te controleren of ik nog leef. Lieve sms’jes.

Hmmm… Ik denk dat wel weer beter ga worden!



  • 01 Oktober 2010 - 15:00

    Victor:

    Lieverd! Wat wordt je mooi getest! Fijn dat je genoeg vrienden om je heen en in de wereld hebt om je te steunen op afstand. Ik ga zelf meestal terug naar Haarlem als ik ziek wordt, om op de bank daar geraspte appel te eten en onder een deken afleveringen 'Friends' te kijken.. Moet ik er wat voor je uploaden? Of kan je zelf torrenten vanuit daar?
    Ik je stuur sowieso een grote knuffel (op viraal veilige afstand)

    Hier in Nederland is het een dagje stiekem zonnig en ik zit heerlijk te werken bij Spaces op de Herengracht, waar ik 9 maanden geleden de eerste meeting met Thieu, Olga en Fida had over het project waar we samen aan gingen werken, genaamd Pioneering in Leadership Learning.. "Catchy naam" grapten we. "Dat wordt vast korter".

    Heel veel liefs, een nostalgisch liefdevolle glimlach en een giga knuf,
    Victor

  • 01 Oktober 2010 - 15:16

    Papa:

    Ha lieve dochter,

    Je voelt je dan wel rot, maar je beschrijft het in elk geval wel weer mooi allemaal. Wij vinden je ook allemaal even heel zielig hoor. Laat je nog maar eens over je hoofd aaien daar, dan zeggen wij wel dat je rustig moet ademhalen en dat het allemaal wel goed komt. Word maar gauw weer beter!

    Liefs

  • 01 Oktober 2010 - 15:17

    Mama:

    aaaah, ook beterschap namens mij, tot skype

  • 01 Oktober 2010 - 15:23

    Bart Litjens:

    Hey Charlotte,

    Dit is wel even een minder bericht zeg! Hoop dat je snel beter wordt zodat je weer met alles mee kan doen! Wel je rust pakken he;)

    xxx,

    Bart

  • 01 Oktober 2010 - 15:31

    Kim:

    NOU!! supergemeen van de virale-bacterie-beestjes dat ze jou te pakken hebben genomen. Ik vind het echt superzielig voor je en ik hoop dat je heel snel weer beter wordt!

    En ik ben fan van je buurvrouw. Ze is echt superlief gelukkig.

    Hele dikke knuf! Kim

  • 02 Oktober 2010 - 16:06

    Janneke:

    arm meisje!

  • 05 Oktober 2010 - 18:34

    Barbara:

    Ha Charlotte,

    Rot voor je maar geeft je ook de gelegenheid om even uit te rusten. Laat het lekker gebeuren!

    Ik denk dat je snel weer beter wordt,

    liefs, Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 44402

Voorgaande reizen:

27 Juli 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Singapore

30 November -0001 - 30 November -0001

Avonturen in Amsterdam

28 Januari 2011 - 30 November -0001

Adventures in Amsterdam

30 November -0001 - 30 November -0001

Asia 2012

Landen bezocht: